Cuneraweg 9c
4051 CE Ochten – Nederland
Telefoon: 085 – 902 02 40
info@ojah.nl

Het werk van een Supply Chain Manager – Met Mario Janssen

image

In dit artikel zoomen we samen met Mario Janssen, Supply Chain Manager, in op zijn werk binnen een snelgroeiende organisatie als Ojah. Ojah opereert vanuit Ochten (Gelderland) en is producent van vleesvervangers. We bespreken de ‘tijdlijn’ van Ojah en wat dat betekent voor de werkzaamheden als Supply Chain Manager. We kunnen stellen dat Ojah met een recordtempo aan het groeien is en voorlopig niet van plan daarmee te stoppen. Veel lees- en kijkplezier!

De tijdlijn van Ojah B.V.

”Ojah is in 2009 opgericht door Frank Giezen, Jeroen Willemsen en Wouter Jansen. De drie waren collega’s van elkaar en samen vormden ze een uniek aanvullend team: Frank is ondernemer, Jeroen communicatiestrateeg en Wouter technologiespecialist. Alle drie hadden ze een achtergrond in food engineering.

Als de mogelijkheid zich voordoet om zelf testen te doen, blijkt één van hun ideeën meteen een knalsucces. Met behulp van extrusie kunnen ze van sojameel en water een materie maken die dezelfde vezelstructuur heeft als vlees. Als Frank het voor het eerst proeft, zegt hij de voor Ojah legendarische woorden: “Verhip, het lijkt net kip!” Die ontdekking is de basis voor de onderneming. Het product: plantaardige kip, met dezelfde textuur, dezelfde smaak (als je wilt), maar dan met een veel lagere ecologische footprint. Ze noemen het product Beeter, vanwege de bijzondere ‘bite’ en de kwaliteit van het product.

Inmiddels zijn vleesvervangers niet meer uit de supermarktschappen weg te denken en maken ze met name de laatste 5 jaar een enorme opmars. De vraagvoorspellingen voor de toekomst liegen er daarbij ook niet om als het gaat om het groeipotentieel van deze markt.

Met name de basis en opbouw van de organisatie moest in korte tijd neergezet worden. De focus moet gericht zijn op samenwerking, waarbij tegelijkertijd duidelijke grenzen getrokken worden. Zo konden en kunnen de verschillende afdelingen zoals productie, kwaliteit en logistiek in hun vakbekwaamheid excelleren.”

De Supply Chain organisatie

”Dit gezegd hebbende realiseer ik mij dat ik zelf ook alweer 3 jaar werkzaam ben bij Ojah en ervaar wat deze groei met een organisatie kan doen. Met een jaarlijkse groei van minimaal 70%, wordt er een beroep gedaan op ieders flexibiliteit en aanpassingsvermogen.

De dynamiek die met een dergelijke groei gepaard gaat, is enorm en vraagt veel van de mensen binnen je organisatie. Het is een groot compliment waarmee dit door de medewerkers van Ojah wordt gedragen.

In 2018 bestond het Supply Chain team uit drie personen en het was meer een logistieke organisatie die de jaren ervoor zo ontstaan was onder leiding van de Technisch Directeur. Productie werkte veel mee als het gaat om de logistieke processen (palletvervoer, het aanvullen van productie grondstoffen etc.). Finance verzorgde de inkoop en Excel vormde de informatiebron, zoals voorraad en klantorder planning.

Inmiddels bestaat het Supply Chain team uit 21 personen. We werken in een 5-ploegendienst en er staat een nieuw vrieshuis met geautomatiseerde stellingen voor een optimale opslagdichtheid. We maken nu gebruik van een robot voor het palletiseren van onze eigen kratten met Ojah logo. We hebben een ERP implementatie achter de rug en mensen werken met plezier aan de hoogste productkwaliteit in een geweldig bedrijf.

Dé ingrediënten voor de stap naar het buitenland liggen klaar!”

Tips aan Supply Chain managers

”Als SCM is het in eerste instantie belangrijk de keten te begrijpen. Wie zijn je leveranciers, hoe ziet je interne organisatie er uit en aan welke klanten/markt leveren we ons product? De verkregen informatie gebruik je vervolgens om samen met alle actoren en factoren binnen en buiten je organisatie een stabiele en efficiënte keten op te bouwen. Hiervoor zijn veranderprocessen nodig en is het belangrijk om mensen te betrekken in je verhaal en enthousiast te maken voor een dergelijke verandering. Goede relaties en duidelijke afspraken vormen hierbij een belangrijk uitgangspunt om draagvlak te creëren.

Ik heb geleerd dat de basis van een goede Supply Chain begint met een stabiele interne keten tussen afdelingen binnen je eigen organisatie. Ondersteuning middels de juiste informatievoorziening/ERP-systeem is hierbij een must om de prestaties van je organisatie continu te volgen en bij te sturen. Dit zorgt voor rust en overzicht.

Kortom: leer je organisatie kennen en inventariseer de wensen die de markt van je vragen. Schakel bij gebrek aan resources hulp in van derden zoals personeel, tijdelijke opslag en distributie oplossingen. Hulp is bij een sterk groeiend bedrijf essentieel. Maak gebruik van de mogelijkheden die de markt hier biedt.”

Bron: NRG-Office 

Robotarm voor palletiseren van kratjes bij Ojah B.V. in Ochten, producent van Beeter