De baan van een Supply Chain Manager – met Mario Janssen
In dit artikel zoomen we samen met Mario Janssen, Supply Chain Manager, in op zijn werk binnen een snelgroeiende organisatie als Ojah. Ojah opereert vanuit Ochten (Gelderland) en is producent van plantaardige vleesvervangers. We bespreken Ojah’s ’tijdlijn’ en wat dit betekent in een baan als Supply Chain Manager. Ojah groeit in een recordtempo en deze groei stopt niet snel.
De tijdlijn van Ojah B.V.
”Ojah is in 2009 opgericht door Frank Giezen, Jeroen Willemsen en Wouter Jansen. Het waren collega’s en samen vormden ze een uniek aanvullend team: Frank als Ondernemer, Jeroen als Communicatiestrateeg en Wouter als Technologiespecialist. Alle drie hadden ze een achtergrond in food engineering.
Toen de kans zich voordeed om zelf testen te doen, blijkt een van hun ideeën meteen een doorslaand succes. Door middel van extrusie kunnen ze van sojameel en water een materiaal maken dat dezelfde vezelstructuur heeft als vlees. Als Frank het voor het eerst proeft, zegt hij de legendarische woorden voor Ojah: “Goh, het is net kip!” Die ontdekking is de basis van het bedrijf. Het product: plantaardige kip, met dezelfde textuur, dezelfde smaak (als je wilt), maar met een veel lagere ecologische voetafdruk. Ze noemen het product Plenti, waar “plantaardig” en “plenty” worden gecombineerd tot een productnaam die nu de industriestandaard wordt voor hoogwaardige getextureerde vleesalternatieven.
Het is nu onmogelijk om je een leven voor te stellen zonder vleesvervangers in de supermarktschappen en ze hebben enorme vooruitgang geboekt, vooral de laatste 5 jaar. Ook de vraagprognoses voor de toekomst zijn duidelijk als het gaat om het groeipotentieel van deze markt.
“Met name de basis en structuur van de organisatie moest in korte tijd tot stand komen. De focus moet liggen op samenwerking, terwijl tegelijkertijd duidelijke grenzen moeten worden getrokken. Zo konden de verschillende afdelingen zoals productie, kwaliteit en logistiek uitblinken in hun specialiteit”.
De Supply Chain organisatie
“With this being said, I realize myself that I have been working for Ojah for already 3 years now and I experience what this growth can do to an organization. With an annual growth of at least 70%, everyone is called upon to be flexible and adaptable.
The dynamics that are associated with such growth are enormous and request a lot from the people within your organization. It is a great compliment to the employees of Ojah who are supporting within this.
In 2018 the Supply Chain team consisted of three people and it was more a logistics organization that had been created in the previous years under the leadership of the Technical Director. Production cooperated a lot when it comes to logistics processes (pallet transport, replenishing production raw materials, etc.), Finance took care of purchasing and Excel was the source of information, such as stock and customer order planning.
The Supply Chain team now consists of 21 people. We work in a 5-shift system and there is a new cold store with automated racks for optimal storage density. We now use a robot to palletize our own crates with Ojah logo. We have completed an ERP implementation and people enjoy working on the highest product quality in a great company.
All ingredients are ready for the step abroad!”
Tips for Supply Chain managers
”As an SCM, it is first and foremost important to understand the chain. Who are your suppliers, what does your internal organization look like and to which customers/markets do we supply our product? You then use the information obtained to build a stable and efficient chain together with all actors and factors within and outside your organization. This requires change processes and it is important to involve people in your story and to make them enthusiastic about such a change. Good relations and clear agreements are an important starting point for creating support.
I have learned that the basis of a good Supply Chain starts with a stable internal flow between departments within your own organization. Support through the correct information provision/ERP system is a must-have to continuously monitor and adjust the performance of your organization. This provides peace-of-mind and overview.
In short: get to know your organization and make an inventory of the market requirements. In the event of a lack of resources, implement solutions from third parties such as personnel, temporary storage and distribution solutions. Help is essential in a rapidly growing company. Take advantage of the opportunities that the market offers here.”
