Ojah speelt met nieuwe plantaardige textuur in op 4 trends
Ojah kon vanaf de start al losse eiwitvezels produceren. Dat had echter niet de focus. ‘De markt zag er toen anders uit. Er was behoefte aan goede eindproducten zoals plantaardige kipstukjes,’ vertelt hoofd productontwikkeling Joeri Hollink aan VMT. Met de populariteit van vleesvervangers stijgt de vraag naar andere texturen waar Ojah op inspeelt met Plenti ProFiber.
Met de productie van de Plenti ProFiber plantaardige stukjes gaat Ojah meer richting de productie van halffabrikaten. “Dat was vanaf het begin het idee. Nu de markt is veranderd, streven we naar een verdeling van 50/50 ingrediënten/eindproducten.’ De producenten waar Ojah mee werkt hebben steeds meer behoefte aan een product dat zij zelf kunnen verwerken tot een eind product.
Dat komt door deze 4 trends:
1. Vraag naar plantaardige alternatieven voor vis groeit
Voor plantaardige alternatieven voor vlees is er al veel keus op de markt, voor vis minder. Het nieuwe product van Ojah is volgens Hollink geschikt voor visalternatieven. ‘We werken samen met een visproducent in Urk. Die kennen de markt goed, ze weten hoe een lekkerbekje moet smaken.’
Ojah wil met de nieuwe textuur de drempel voor het maken van lekkere plantaardige producten zo laag mogelijk maken. Gebruikers hoeven hun proces niet aan te passen. ‘Een high-moisture extruder en de beheersing van het proces is niet voor iedereen weggelegd, daarom maken wij de halffabrikaten. De gebruikers krijgen een ingrediënt dat ze meteen kunnen toepassen. Ze kunnen bijvoorbeeld een plantaardige variant van tonijn in blik maken zoals ze dat altijd doen inclusief opgiet en sterilatiestap. Dit is niet alleen interessant voor grote producenten maar ook voor startups.’
2. Combinatie van texturen ook in plantaardige burger gewenst
Een veelgebruikt ingrediënt bij de ontwikkeling van plantaardige producten is tvp, textured vegetable protein oftewel gedroogde sojatextuur. ‘Deze hebben een sponzige textuur als ze worden gerehydrateerd. Ze worden gebruikt voor de meeste plantaardige producten die worden gevormd,’ legt Hollink uit.
De ‘bloedende’ sappige burger van Beyond Meat heeft de consumentenvraag veranderd. Deze ziet nu dat de sappige textuur van rundvleesburgers ook in plantaardig te bereiken is. ‘Onze ProFiber toevoegen aan een product van tvp kan de sappigheid en bite verbeteren. De trend is nu vooral om texturen te combineren in 1 product. In vleesgehakt zitten pezen, spierweefsel, vet waardoor het lekker smaakt. Ook in plantaardige varianten wordt nu gezocht naar een mix van texturen.’
3. Foodservice vraagt om standaardisatie
De stukjes zijn ook geschikt voor de foodservice die bijvoorbeeld in elke wrap precies hetzelfde gewicht, vorm en textuur aan ingrediënten willen hebben. ‘Daar passen onze onregelmatige chunks niet in het proces. Met de vezels kunnen we wel een standaard kalibratie aanbieden.’
4. Hybride kweekvlees is opkomende markt
Hollink ziet ook potentie in de markt van kweekvlees. “In Singapore is onlangs een kipnugget van kweekvlees goedgekeurd voor verkoop aan consumenten. Dat product bestaat maar voor een klein deel uit kweekvlees. Het heeft een plantaardige textuur als drager.” Hollink meldt dat Ojah al verschillende aanvragen van kweekvleesproducenten heeft gehad om samen een smakelijk product te ontwikkelen.
Source: VMT.nl
